Cel mai mare concurs din sud-estul Europei, singurul derulat sub o dublă certificare – relevantă atât pentru producătorii înscriși, cât și pentru publicul consumator și pentru achizitorii interesați: acesta a fost, pe scurt, mesajul transmis presei de către CEO-ul competiției internaționale de vinuri VINARIUM, Cătălin Păduraru, cu ocazia conferinței derulate în 19 martie la restaurantul La Mama Muzeul Țăranului Român. El a subliniat că înscrierile (care anul acesta se închid la 25 aprilie) sunt totodată o cheie de acces către piață pentru vinurile care obțin medalii, datorită faptului că e vorba de o competiție cu juriu compus majoritar din evaluatori străini și la care aproape o jumătate dintre probe provin din străinătate și care beneficiază de verificare și de girul Organizației Internaționale a Viei și Vinului (OIV, organism interguvernamental al țărilor producătoare) și VINOFED (Federația Marilor Concursuri Internaționale de Vin). Nu în ultimul rând, a arătat Păduraru, parteneriatul cu Federația Internațională a Scriitorilor și Jurnaliștilor de Vin (FIJEV) este un atu pentru vinurile care obțin medalii speciale din partea acestor instituții.
Un concurs internațional de vinuri e, de fapt, mai mult decât o simplă ierarhizare a unor vinuri
„VINARIUM este nu doar un concurs de vinuri, ci înseamnă atenție publică internațională îndreptată spre România și cărți publicate spre beneficiul pieței locale, și cursuri oferite, și o arhivă cuprinzătoare a evoluțiilor cramelor și probelor înscrise începând din 2011, de când se păstrează arhiva electronică completă a competiției – care acum va putea fi accesată și filtrată prin intermediul unui asistent de Inteligență Artificială special antrenat să extragă, să sintetizeze și să extrapoleze date relevante„, a arătat Cătălin Păduraru. El a mai vorbit despre șansa pe care vinul autohton – și nu în ultimul rând un astfel de concurs, care generează o astfel de atenție și o astfel de promovare – o oferă pentru deschiderea și perfecționarea de noi afaceri în mediul rural și nu numai. Nu e vorba doar de export, nu e vorba doar de vânzarea în retail, e o șansă pentru sporul demografic și pentru repopularea mediului rural cu oameni care să lucreze în crame, pensiuni, restaurante și în altfel de servicii din jurul viticulturii și vinificației – asta poate însemna vinul românesc și toate acțiunile care îl promovează, a declarat Păduraru. El a mai afirmat că VINARIUM nu doar că urmează trendurile marilor concursuri internaționale din punct de vedere al rigorii, ci uneori le anticipează – așa cum a fost cazul cu proiectul de evaluare la distanță din pandemie, cu extragerea de neurofeedback prin captatorii de unde cerebrale purtați de o parte dintre jurați și, acum, prin antrenarea Inteligenței Artificiale. „Prin intermediul juraților străini participanți la evaluări, România ajunge să apară în lucrări internaționale de referință”, a mai arătat CEO-ul Vinarium.