Daca am fi rautaciosi, am putea spune ca niste oameni (gigantul Constellation) au platit o cârca de bani altor oameni (compania de cercetare de piata Nielsen) ca sa afle ca exista mai multe tipuri de consumatori de vin, ba chiar sa dezvolte o taxonomie deja existenta. Insa problema nu este ca au fost definite cateva categorii de consumatori de vin, ci de ce procente de populatie acopera ele. Si aici va puteti mira cu adevarat: peste jumatate habar nu au ce beau, beau ce nimeresc, aleg in functie de statutul pe care acel vin il confera sau se tem atat de tare de greseli incat au „incremenit in proiect”, alegand mereu aceleasi vinuri.
Desi consumul de vin este pe o panta ascendenta in SUA, cel putin doua segmente pot fi in continuare exploatate de catre cei care cauta sa-si mareasca prezenta pe piata – „coplesitii” si „traditionalistii”, mai exact doua dintr cele sase categorii de consumatori identificate.
Aceste categorii sunt:
- „Coplesitii”: sunt depasiti de viteza cu care se misca piata. Le place vinul, dar sunt depasiti de dificultatea alegerii „la raft” si si-ar dori sa aiba mai multe informatii la dispozitie in clipa in care ajung la cumparaturi. Nu mai putin de 23% dintre consumatori intra in aceasta categorie.
- „Iubitorii de imagine”: sunt consumatorii care fac din vin un simbol al statutului lor. Reprezinta 20% din totalul consumatorilor si se afla, in general, la inceputul acumularii de cunostinte despre vin. Se informeaza mai ales de pe internet.
- „Traditionalistii”: 16% dintre consumatori (doar!) nu aleg decat vinuri de la producatori cunoscuti, nu incearca branduri noi si considera ca vinul se consuma de obicei la evenimente formale, de „eticheta”.
- „Experimentalistii”: 15% dintre consumatori au placerea de a incerca mereu vinuri noi, si mai ales varietati neincercate inca, eventual din tari de unde nu au gustat nimic. De obicei, acestia cauta mereu reduceri, discount-uri, cupoane de reduceri si, in restaurante, incearca „vinul casei” pentru a face economie.
- „Satisfacutii”: 14% dintre consumatori nu prea stiu mare lucru despre vin si se multumesc cu orice le pica in mana. Au tendinta sa cumpere acelasi brand (local, de obicei) de fiecare data, si ar prefera vinurile la 1,5 litri, ca sa nu faca doua drumuri la magazin. Nu au habar de asortarea cu mancarea.
- „Entuziastii”: 12% dintre consumatori (din nou: doar!?) au cunostinte despre vinuri si le face placere sa le consume acasa, alaturi de prieteni. Fac parte de obicei din patura superioara a clasei de mijloc si citesc reviste de specialitate.
din cate inteleg studiul a fost facut in S.U.A. asa ca procentele nu sunt neaprat relevante pentru consumatorii de vin din Romania. totusi sunt curios cum ar arata procentele pentru Romania daca cineva si-ar permite si ar fi curios sa faca cat de cat niste studii de marketing. probabil anumite „tipologii” lipsesc din peisajul autohton 🙂 ar fi interesant si care e tendinta din punct de vedere al gusturilor / culorilor relationat la diferite perioade de timp din an… in principiu „se stie” ca vara se bea alb si iarna rosu dar niste cifre n-ar strica 🙂
în românia
băutori de vin la 4 lei sticla 55%
băutori de cotnari, jidvei, murfatlar 40%
băutori de vinuri 5%
100% de acord cu marceliures
Si probabil in urmatorii 10-15 ani nu se va schimba procentul!
Vinul Cavalerului (eventual roze) suprema satisfactie,,,
profilul dat de marceliures este intuitiv doar la vanzarile de vin din Ro , primul loc ar fi bautorii de vin productie proprie 60 % ( sau 70 % daca ne luam dupa cantitatea consumata )
este posibil sa nu ai dreptate in privinta celei de a treia clasificari ( 10 % zic eu )
nu va dor ochii tot privind in jos ??