In ultimii doi ani, Mihail Rotenberg a reusit sa duca brandul ce-i poarta numele in „liga” marcilor serioase de vin din Romania, atacand segmentul premium prin apel la instinct si folosind reguli inedite, parca implementate din sistemul in care a fost numit „pionier”, cel al internetului si al comunicatiilor wireless. Intuitia, dar si considerentele practice, l-au determinat, mai nou, sa demareze o campanie noua de promovare, pe un segment pe care initial nu-l luase in calcul, cel al vinurilor cu preturi medii si mici. De data acesta, jucand dupa regulile impuse de piata!
– Unde este pozitionat brandul „Rotenberg” in acest moment pe piata vinului din Romania?
Multumesc de intrebare, caci ea implica faptul ca „Rotenberg” este deja un brand. Initial am vrut sa facem doar vinuri foarte bune si din ce in ce mai bune, fara sa ne concentram asupra brandului. Ulterior, impinsi de cunoscatori pe de o parte si de faptul ca cele 120.000 de sticle pe care le producem anual trebuie vandute, am decis sa construim brand care sa ne reprezinte. Actualmente brandul este cunoscut de consumatorii avizati, de catre unii profesionisti din HoReCa de lux, cat si de mai toti proprietarii magazinelor de bauturi fine, acestia din urma informandu-se din presa de specialitate.
– Dupa un inceput in forta, cu tinta spre piata premium, acum va orientati catre consumatorul mediu. De ce ati luat aceasta decizie?
Voi fi franc cu dumneavoastra: este foarte greu, daca nu chiar imposibil, sa vinzi 120.000 de sticle in categoria de peste 80 lei. Cred ca doar DAVINO – Felicitari! – se apropie de o astfel de performanta. Pe de alta parte, am fost criticat de bloggeri pentru atitudinea mea elitista. Asa ca ne-am structurat oferta in trei paliere de pret: Rotenberg la 80 lei, Menestrel la 35 lei si Rapsod la 18 lei. Strugurii, fermentarea si grija cu care lucram sunt identice la Rapsod si Menestrel, doar ca Rapsodul „vede” foarte putin lemnul, iar dopurile, sticlele si etichetele sunt mai ieftine. De asemenea, cred ca prin Rapsod – un vin exceptional in clasa lui de pret – vom „recruta” foarte multi clienti pentru vinurile mai scumpe.
Concurs de fotografii si road-show-uri
– Ce presupune aceasta campanie? Am inteles ca o sa luati serios in calcul mai ales factorul „retail”.
Obiectivul initial a fost sa introducem vinul superpremium, Rotenberg, in lumea cunoscatorilor. Pot spune ca acest obiectiv a fost atins in Bucuresti, iar acum incercam sa-i consolidam imaginea in provincie, prin degustari. Am avut mare succes la Enoteca de Savoya, in Timisoara, la Centrul Cultural Francez si la DaVinci, in Cluj, sau la Good Point, in Iasi. Obiectivul nostru actual, si anume de a patrunde cu Rapsodul, dar si cu Menestrelul, in retail, este cu totul alt joc. Dorim ca un numar cat mai mare de persoane sa viziteze www.rotenberg.ro si sa afle de vinul nostru. Ideea a fost sa facem un concurs de fotografii, „Rapsod printre prieteni” (www.rotenberg.ro/concurs), in care pozele cu vinul nostru sa fie votate de prietenii concurentilor, care, la randul lor, afla astfel de vinurile noastre. Nu este un concept nou, si Val Duna l-a folosit. Pentru a demara concursul, am lipit pe toate sticlele de Rapsod o eticheta prin care l-am anuntat. Apoi, pentru a obtine publicitate in revistele retelelor de retail (Real, Carrefour, Metro), am pornit o promotie „1+1″ timp de o luna. Fara promotie poti sa-ti iei adio de la revistele de retail. Fata de numarul de oameni la care va ajunge numele „Rapsod”, costul acestei promotii este convenabil.
– Ne puteti detalia mecanismul acestui concurs?
Concurentii ne trimit o fotografie sau un videoclip cu „Rapsod”, iar noi il postam pe site-ul nostru, www.rotenberg.ro. Prietenii concurentilor, cat si vizitatorii intamplatori ai site-ului voteaza fotografiile sau videoclipurile expuse. Cine are cele mai multe voturi saptamanal, lunar sau trimestrial castiga premii. Specific concursului este ca premiile sunt si pentru prietenii castigatorului. Astfel, premiile trimestriale sunt excursii si/sau seri la restaurant pentru patru cupluri, iar cutiile de vin saptamanale si lunare desigur sunt destinate a fi baute in grup si nu de unul singur.
Promit sa facem in continuare „cel mai bun Merlot din Romania”
– Ce alte actiuni o sa mai demarati in aceasta campanie de „reorientare”?
Este o campanie de orientare, si nu de reorientare. Cum am spus, ramanem cu predilectie pe piata de lux si continuam sa fim foarte activi acolo. Vom face cel putin doua road-showuri pe an in tara (Brasov, Sibiu, Timisoara, Cluj si Iasi) cu participarea mea personala, pentru a tine contactul cu iubitorii de vin de exceptie. Si, desigur, vom continua, promit, sa facem „cel mai bun Merlot din Romania”. Apropo, 2008-ul se anunta exceptional, avand in butoi (acolo va mai sta vreo 2-3 luni, pe putin) o evolutie incredibila. Merlot 2009 este de-a dreptul tulburator si ma rog sa-si continue evolutia in acelasi fel ca pana acum.
– Daca eforturile dumneavoastra viitoare vor fi canalizate catre aceasta campanie de promovare, asta poate insemna ca veti neglija piata HoReCa?
In nici un caz! Intentionam sa intram in forta cu Rapsod si Menestrel in restaurantele bune de familie (si de familie buna!) din Bucuresti si provincie. Aici e chiar foarte greu sa creezi „brand awarness” caci patronii lor sunt destul de „blocati” pe Murfatlar, Jidvei, Cotnari, Vincon. Despre felul in care ne gandim sa o facem… poate alta data.
– Carcotasii pot spune ca aceasta orientare catre piata de „low-end” poate reprezenta o „depozitionare” a brandului Rotenberg.
Nu sunt de acord cu dumneavoastra ca aceasta piata este „low-end”. 18 lei nu este „low-end”. Nu este nici o depozitionare. Din contra, este o investitie in viitor. Clientii tinta sunt oameni tineri, foarte bine educati, dar care au copii mici de crescut si imprumuturi de dat la banca. Mai cu toti am fost sau suntem acolo. Ei vin la degustari (o multime de tineri au venit la Cluj si Iasi), dar nu pot cumpara numai Rotenberg, Purpura Valahica si Negru de Dragasani. Rapsodul si Menestrelul sunt alegerea lor naturala de zi cu zi.
mda… pacat ca la Sibiu nu au fost decat doi participanti si ati plecat fara sa faceti prezentare/degustare… poate data viitoare, cu 1+2…
@dio
pai la sibiu se bea numa palincuta asezonata cu branza din marginime si slana cu ceapa. unde naiba sa lipesti merlotul de la Rotenberg la asa fineturi culinare. ma mir ca au venit si doi oameni, si aia saracii cred ca aveau impresia ca e vorba de o tarie noua. (glumesc, desigur si nu vreau ca sibienii sa se simta jigniti)
Felicitari pentru Merlot!
E intr-adevar foarte promitator, pe cat imi parmite experianta de incepator sa o afirm…
… si felicitari pentru excelenta identificare a publicului tinta pentru Rapsod si Menestrel. ma aflu exact in aceeasi categorie….
De ce si povestile sunt pangarite?
Clar povestea vinului va vinde lichidul indiferent de veac, tara, etnie sau religie. Dar cand vezi ca totul este o poveste si lucrurile sunt luate in desuet…..realizez, din nou, ca traim in Romania.
Care restaurante? Cele 6-7 pe care le tot amintiti……Care magazine? Cele in care vinul de 18 lei sta in raft langa simulacrul de Zoresti si toate Premiat-ele??
Cred ca ati descalecat de pe postament prea repede dle Rotenberg…..eu astept pe altcineva sa va ia locul
PS. Si la Sibiu se vand vinuri foarte bune si vinuri f scumpe chiar. Nu ne simtim in nici un fel. Noi chiar avem centru istoric si restaurante si chelneri educati
@desonac
Da „rau” mai esti frate. Nu am vazut asa ceva. In loc sa te bucuri ca totusi un vin de calitate il poti lua , atentie, nu cu 18, ci cu 15 ron din Carrefour Baneasa, mai si comentezi. Da, dac tot vrei sa i-o zici asa verde in fata, profita si tu de degustarea de la Carturesti de azi si de lansarea de carte.
… si menstrel si rapsod sunt doua vinuri exceptionale.
Carcotasii ( amatori de zaibar (siebel) ) sunt invitati sa isi fermenteze neuronii in pungi de plastic; poate reusesc sa treaca nivelul de troli si de impostori.
Aviz de(sonatului) si lui marcelica.
@desonac, @marceliures
Inteleg ca nu il inghititi deloc pe Rotenberg ca persoana, e optiunea voastra clara. Inteleg ca nu va place merlot-ul lui, e optiunea voastra din nou. Dar parerea mea personala este ca sunteti foarte radicali in ceea ce afirmati, ceea ce imi spune, cunoscand destul de multi iubitori ai vinului, ca nu prea faceti parte din categoria asta. Nu vrea sa va jignesc, pentru ca mi-as pierde timpul in mod inutil. Pentru cultura voastra generala, Prince Matei este facut tot de un „venetic”, Sergio Faleschini, de la Viarte, iar un rose-ul diafan care mi se toarna, sau mi-l torn in pahar provine tot de la un venetic, un frantuz (pp ca impostor in acceptiunea voastra, ca isi spune conte pe numele lui Guy Tyrel de Poix) care a reusit sa faca un rose, evident diafan si insipid, medaliat la un amarat de concurs judetean, Le Mondial du Rose. Da ce sa fac daca nu am bani si nu imi permit sa iau vinuri de Vincon sau JIdvei, Murfatlar sau Cotnari macar la 85 de puncte Parker, facute numai de romani neaosi de-ai nostri, care stiu sa faca vinuri in vremea lui Burebista.
Concluzia era, ca un vin care tie nu iti place, din motive obiective sau subiective, e posibil sa placa altora, si vice-versa, dar asta nu trebuie sa ne inversuneze si sa mai avem un pic si sa ne spargem capetele. Ce ziceti domnilor desonac si marcel iures, credeti ca am putea sa mentinem un nivel decent al discutiilor?
@in vino veritas
esti acelasi cu care am vorbit pe evz.ro?
@marceliures
Esti un mic grobian infatuat, care nu mai merita atentia nimanui. nu ma trece fiorii in fata nimanui, nici davino, nici styrbey si cu att mai putin al „mentorului?” meu Rotenberg. dar ma rog se pare ca faci parte din bizonii autohtoni. oti doresc prosteala placuta de aici inainte. E mare diferenta intre raspunsul desonac si al tau. Esti in cel mai bun caz un pusti cordit, cu tupeu de neam prost.
@desonac
apreciez la modul cel mai sincer raspunsul tau
1. sunt de acord 100% cu „radacinile” starbune in viticultura.
2. nu am spus ca ai comentat tu, era vorba de marcelino, ca el are xenofobism cronic. nu cred ca am mentionat eu, personal, in posturile mele, ca Prince Matei este regele merlot-ului in Romania, dar recunosc ca nu are foarte multe lucruri in comun cu merolt-ul care a deschis aceasta polemica furibunda. Este, mai multe ca sigur, cel mai bun merlot produs in Romania, dar sa dam acum conotatii monarhice, este un pic cam deplasat. In ceea ce priveste „merlot-ul gravitational”, inca odata gandeste-te ca exista oameni care il apreciaza, si nu sunt in solda proprietarului (care sa nu uitam, nu da pe dinafara de darnicie).
4. Imi pare rau, dar de la Cotnari si Jidvei, personal nu apreciez nimic, dar sunt oameni care beau in disperare taracunta in iarba, chateau jidvei, francusa (aici e o discutie, care francusa?, aia de 11 lei, care nus stii in ce an a fost produsa, sau francusa de fo 25-30 de lei pe care scrie vin tanar si anul de productie, acum se gaseste cu cele doua etichete doar productia de 2009). Ar mai fi Chateau Cotnari, dar nu cel de acum ci doar cel facut in cooperare cu Vinartre cu ceva ani buni in urma. Din cate stiu, au colaborat numai un an. Am avut ocazia, sa degust o sticla, si nu popt spune ca a fost rau. Ce se gaseste acum nu prea are multe in comun cu ce au facut cei de la vinarte. In privinta, momentului achizitionarii acestor vinuri, eu cred ca e valabil pentru mai toate care se gasesc in rafturile supermarketurilor. Ce gasim pe la anumite magazine specializate, si nu sunt multe., sunt timute in mare masura in conditii propice, vorbim de Ethic Wine, Comtese du Barry, Arte Vino, si probabil Gourmandise Traiteur in noua locatie, ca in cea veche, tineau un Petrus, pe raftul cel mai de jos, la podea, in spatele unui geam.
Pinot Noir-ul a fost fortat sa creasca in Dobrogea, ca sa aiba si unii soiul asta de struguri ca sa produca o gama de pinot, ca le lipsea pe vremuri. Structura chimica solului in Dobrogea este diferita de cea din subcarpati.
5.Pe considerentul ca nu imi aiu masina de culoare gri, ca e viata destul de cenusie oricum in Romania, asa si cu vinul. Sa bem un vin rosu, Feteasca Neagra demidulce de la prietena domnului Netoiu daca se poate, sau un demisec ca merge sprit. Ai uitat sa mentionezi despre sprit si ce reprezinta el in constiinta romanilor.
6.De ce nu intelegi ca acest interviu cu Rotenberg, este de fapt un advertorial mascat, ca si celelalte. Si baietii astia de la vinul.ro trebuie sa traiasca, sa-si ia salarii. Dar oricum, acest interviu advertorial a fost facut cu destula pricepere din partesa jurnalistului, pe care intamplator il cunosc de foarte multi ani si care a scris nu numai despre vin la viata lui. Deci Rotenberg a platit ceva, in cadrul contractului de publicitate pe care il are, si in care mai mult ca sigur ca erau trecute si articole despre si cu vinul si proprietarul. Este o practica uzuala, care se foloseste in presa, peste tot in lume. Sunt sigur ca poti sa treci peste acest articol, fara sa-ti lase urme in constiinta.
este adevarat ca uneori nu ma pot abtine sa nu fiu malitios, si de aceesa imi cer scuze daca te-ai simtit jignit de ceea ce am scris in posturile precedente.