Kaufland – primesti cat platesti. Putin!

Nu mai este nici un secret ca dezvoltarea pietei de retail (hipermarketuri, supermarketuri sau cash & carry) a avut o pondere foarte importanta in evolutia din ultimii ani a vinului romanesc. Comertul de acest tip a contribuit intr-o mare masura la educarea consumatorilor si la „democratizarea” vinului. Pentru foarte multi dintre consumatori, supermarketul este locul in care intra in contact direct, fara intermediar, cu vinul imbuteliat.

Publicitate
Uleiuri

kauflandIMG_2183In luna octombrie, in cadrul rubricii de analiza a ofertei de vinuri din principalele lanturi de magazine de retail de la noi, am „pus sub lupa“ oferta de vinuri din reteaua de hipermarketuri Kaufland. In momentul in care am realizat documentarea pentru acest material am tinut cont de modul de prezentare al rafturilor, de diversitatea selectiei, de accesibilitatea ca pret a produselor, de reprezentativitatea regiunilor viticole si de promotiile facute de retailer. Magazinul pe care l-am ales ca obiect de analiza a fost Kaufland Colentina (Soseaua Colentina 6, Sector 2, Bucuresti). Kaufland este in acest moment lider in topul lanturilor de retail din Romania, iar acest lucru se datoreaza in special politicii sale de preturi de discounter si strategiei de imagine de supermarket. Si pe segmentul vinuri Kaufland reuseste sa faca vanzari mai mari decat ceilalti competitori, din analizele facute de noi reiesind faptul ca este locul unde vinurile romanesti pot fi gasite la unele dintre cele mai mici preturi. Ca in majoritatea lanturilor de retail, oferta de vinuri din Kaufland este formata in mare parte din etichete romanesti, pe palierele de pret entrylevel si economic.

Sectorul de vinuri de la Kaufland Colentina se afla in a doua parte a magazinului si ocupa un spatiu destul de mare, cu patru rafturi, destul de cuprinzatoare, cu cate doua fete, de aproximativ 4-5 metri lungime, plus un raft de aceeasi dimensiune, asezat la perete. Fiecare raft este impartit in mai multe segmente, avand cate cinci polite, dintre care una inclinata, lucru ce permite o mai buna expunere a vinurilor expuse aici. Ce surprinde foarte tare la Kaufland este incercarea de impartire a vinurilor. Deasupra fiecarei sectiuni de raft apar niste display-uri generoase cu indicatii privind culoarea si locul de provenienta al vinurilor precum: „Vin alb Vrancea”, „Vin Alb Valahia”, „Vin alb Europa”, „Vin alb/rosu de masa”, „Vin rosu Banat”, „Vin rosu Spania” sau „Vin alb Lumea Noua”. Insa aceasta impartire este una formala. In plus, da o senzatie de haos, deoarece, daca te lasi influentat de aceste indicatii, risti sa pierzi destul de mult timp cautand un vin. De exemplu, la „Vin Moldova” gasesti vinurile din gama Castel Huniade de la Recas si vinurile de la Samburesti, la „Vin Valahia”, vinurile de la Cotnari, la „Lumea Noua”, Jidvei, sau la „Vinuri Europa”, risti sa descoperi vinuri din California, Golden Kaan si Five Climates din Africa de Sud, un vin la PET din Ungaria, Villa Vinum (Noua Zeelanda) si exemplele pot continua. Singurul raft in care gasesti ceea ce este indicat este cel de spumante, dar aici se afla si cocktail-uri efervescente pe baza de fructe si sampanii pentru copii. Aceasta asezare pare sa ingreuneze procesul de selectie al cumparatorilor, lucru demonstrat si de incertitudinea cu care responsabilul de raft aseza vinurile, in momentul vizitei. Mai trebuie specificat ca la fiecare segment de raft exista si o „Foaie de inventar”, care cuprinde lista vinurilor din zona respectiva, cantitatea si indicatii privind amplasarea, insa acestea nu au nici o legatura cu realitatea.

Publicitate

Dupa o atenta cercetare a raftului, realizezi ca se incearca o impartire a vinurilor pe culori (alb si rosu, pentru ca rose-urile sunt amestecate printre cele rosii), cu o grupare destul de ciudata pe regiuni si pe producatori. Legat de criteriul pret, nu se vede nici o incercare de separare a gamelor, pe acelasi raft stand atat vinurile economice la PET si la 1,5 litri, cat si cele la 0,75 l. Si la Kaufland senzatia de diversitate este una indusa, mai ales la raftul de vinuri romanesti, deoarece in loc de o singura „fata la raft” pentru un vin se regasesc si cate 10 sticle cu aceeasi eticheta. Comparativ cu alte supermarketuri, in Kaufland nu sunt prezente insulitele sau rafturile separate cu promotii, majoritatea vinurilor avand parte de acelasi tratament in privinta amplasarii. Capetele de raft sunt ocupate de vinuri aflate la promotii, care pot fi luate direct de pe palet. In afara rafturilor cu vinuri romanesti, Kaufland mai ofera si o selectie de vinuri de import. Kaufland pare ca marseaza foarte mult pe semnalizarea promotiilor si preturilor reduse, acestea fiind marcate la raft prin etichete vizibile, de genul „Mai ieftin” si „Pret de discounter”.

Vinuri albe din aproape toate regiunile

kauflandIMG_2180Spatiul dedicat vinurilor albe din Kaufland Colentina este, conform situatiei actuale de consum din Romania, mai mare decat cel de rosii. Un sector, destul de vast, este destinat vinurilor albe de la Cotnari, un altul, la fel de mare, vinurilor de Jidvei, restul vinurilor albe impartind spatiul ramas dedicat acestei culori. Vinurile sunt impartite si pe producatori, gamele semnate de o anume crama fiind expuse cam in acelasi loc, exceptie facand Vinconul, ale carui vinuri sunt expuse in doua locuri. Gasim aici vinuri din Banat de la Cramele Recas (gama Castel Huniade, la 15,29 lei, Cocosul dintre Vii – 26,99 lei), de la Balla Geza (Mustoasa, Feteasca regala si Muscat Ottonel la 26,99 lei), din Oltenia, de la Domeniile Samburesti, Crama Oprisor (Maiastru – 15,99 lei) si Vinarte. Moldova este reprezentata de vinuri de la Cotnari (Grasa de Cotnari – 12,75 lei), de la Averesti (gama „esti” la 10,99 lei), de la Vincon Vrancea (Beciul Domnesc – 14,63 lei, Premiat Vincon – 6,49 lei) si de la Casa de Vinuri Husi. Jidveiul are pe raftul de la Kaufland aproape toate gamele, dintre care amintim Nec Plus Ultra, la 19,79 lei, Premiat Riesling – 18,95 lei si Tezaur Jidvei – 24,49 lei. Din Dobrogea, sunt expuse vinuri de la Murfatlar (Zestrea Murfatlar – 12,29, Premiat – 9,65, SEC de Murfatlar – 16,49 lei), de la Domeniile Ostrov si Fruvimed Medgidia, iar din Dealu Mare, vinuri de la Domeniile Zoresti, Cramele Halewood, Crama Ceptura, SERVE, Budureasca si Domeniile Tohani.

Printre cele mai ieftine vinuri albe imbuteliate la 0,75 de aici se numara: La Podgorii (imbuteliat de CarpatVin) – 5,49 lei, Premiat Vincon – 6,49 lei, Premiat de Zoresti – 6,89 lei si Pas in doi, la 8,49 lei. Cele mai scumpe etichete albe sunt: La Origine Sauvignon Blanc (Domeniul Dealu Mare Urlati) – 29,99 lei, Princiar Special Reserve Sauvignon Blanc – 28,79 lei, Vinul Cavalerului Sauvignon Blanc si Zestrea Chardonnay Editie Limitata, la 23,49 lei.

PRETUL MEDIU AL VINURILOR ALBE: maximum 15 lei

RECOMANDARI VINUL.RO: Sauvignon Blanc Vinul Cavalerului 2012 – 23,49 lei, Rene Faure Averesti – 16,79 lei, Muscat Ottonel Cocosul dintre Vii – 26,99 lei.

Foarte putine rose-uri

kauflandIMG_2175La capitolul vinuri rose Kaufland nu sta foarte bine, asezarea vinurilor din aceasta culoare printre cele rosii ingreunand foarte mult realizarea unei analize. In total pe rafturi exista aproximativ 12-15 vinuri rose, printre acestea numarandu-se Sange de Taur Rose – 10,65 lei (cel mai ieftin rose), 3Ha Rose – 25,49 lei, Busuioaca de Bohotin Husi – 11,20 lei, Roua diminetii Casa de Vinuri Husi – 28,99 lei (cel mai scump din categorie), Busuioaca de Bohotin Cotnari – 14,99 lei, Vita Romaneasca Rose – 16,59 lei, N Rose (Domeniile Nicoresti) – 19,49 lei sau Schwaben Wein Rose – 12,99 lei.

PRET MEDIU AL VINURILOR ROSE: aproximativ 16 lei

RECOMANDARI VINUL.RO:

Vinuri rosii entry-level

Raftul de vinuri rosii din Kaufland este impartit ca la albe, in functie de zonele viticole si pe producatori, fara ca delimitarea sa fie foarte clara. Sunt reprezentati aici mai multi producatori, din toate zonele viticole, iar vinurile sunt mai mult din zona entry-level, cu mici exceptii. O mare pondere la raftul de rosii o au vinurile de la Vincon Vrancea (Beciul Domnesc – 14,63 lei, Vita Romaneasca – 10,59 lei, Comoara Pivnitei Pinot noir 1993 – 46,49) si de la Murfatlar (gama SEC – 16,49 lei, Rai de Murfatlar – 14,99 lei, Zestrea Murfatlar – 13,59 lei). Reprezentantii din Banat sunt de la Cramele Recas si Balla Geza, din Dobrogea, Murfatlar, Domeniile Ostrov si Fruvimed. Din Dealu Mare, Cramele Halewood (Feteasca Neagra Special Reserve – 20,89 lei), Crama Ceptura (Soapta Calugarului – 11,45 lei), Vitis Metamorfosis, Domeniile Tohani (Princiar Pinot Noir Special Reserve – 28,79 lei, Sange de Taur – 9,99 lei, ). Vinarte are aici vinul Merlot Prince Mircea, care, la pretul de 49,99 lei, este cel mai scump rosu de la Kaufland, si Cabernet Sauvignon Castel Bolovanu – 34,99 lei. De asemenea, mai pot fi gasite aici si vinuri de la Domeniile Samburesti, Budureasca, Oenoterra si Domeniile Dealu Mare Urlati. Cele mai ieftine vinuri rosii la 0,75 lei sunt Premiat Cabernet Sauvignon – 7,69 lei, Sangele Ursului – 9,90 lei si Sange de Taur – 9,99 lei .

PRETUL MEDIU AL VINURILOR ROSII: aproximativ 17 lei.

RECOMANDARI VINUL.RO: Syrah Cocosul dintre Vii – 26,99 lei, Negru de Dragasani Castel Starmina – 18,99 lei, Cabernet Sauvignon Budureasca – 23,99 lei, Cabernet Sauvignon Castel Bolovanu 2010 – 34,99 lei.

Vinurile de import si spumantele

kauflandIMG_2178Oferta de vinuri de import de la Kaufland nu este nici una foarte vasta, nici foarte atent realizata. In nota intregului portofoliu de vinuri, aici gasesti si vinuri mai scumpe si vinuri imbuteliate la PET si la Bag in Box. Sunt vinuri din Republica Moldova, Franta, Spania, Chile Africa de Sud, Ungaria etc. Insa, cu putina atentie, poti descoperi la Kaufland adevarate „diamante in noroi”. Ne-au atras atentia vinurile: Amarone della Valpolicella Conte Bacalli 2008 – 64,99 lei, Peter Lehman Shiraz 2009 – 22,99 lei, Chablis 1er Cru Marouettes 2012 – 49,99 lei, Folonari Nero D’Avola – 14,99 lei, precum si o selectie de vinuri nemtesti formata din Beerenauslese Edelsus Nachtgold – 19,99 lei, Riesling Kabinett Bernkastel-Kueser Peter Mertes 2010 – 15,99 lei si Riesling Spatlese Peter Mertes 2010 – 16,99 lei. Portofoliul de spumante este si el destul de „pestrit”, alaturi de vinuri precum Moet&Chandon – 224,9 lei, Freixenet Cordon Negro – 40, 99 lei si Prosecco Zonin – 37,99, gasindu-se si etichete precum Angelli Blanc de Blancs – 16,99 lei sau Dorato Pesca – 10,45 lei.

KAUFLAND

Retailerul german Kaufland a intrat pe piata din Romania in 2005, in prezent reteaua detinand 85 de hipermarketuri. In 2013, Kaufland si-a consolidat pozitia de lider al comertului local, incheind anul trecut cu afaceri de 6,44 mld. lei (1,45 mld. euro), in crestere in moneda nationala cu 15% comparativ cu anul anterior, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finante. Germanii au reusit sa isi pastreze in 2012, pentru al doilea an consecutiv, prima pozitie in topul actorilor din comertul modern si s-au indepartat de urmatorii clasati, francezii de la Carrefour (cu afaceri totale de 1,12 mld. euro) si Metro Cash&Carry (1,018 mld. euro, conform datelor din raportul oficial al companiei). In top 100 Cele mai valoroase companii din 2012, Kaufland ocupa pozitia 16, avand o valoare de 552 mil. euro.

Articol aparut in revista Vinul.Ro / nr. 67, noiembrie 2013

Fotografii de Victor Arsene