Romanii, fideli vinului alb, demidulce

George Serban

Publicitate
Excursii

piata-vinuluiRomanii cauta cel mai mult vinul alb, preferand soiurile Muscat sau Riesling, in timp ce, din punct de vedere al gustului, acestia se orienteaza in special catre vinul demidulce, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Romania, realizat in perioada iunie 2008-mai 2009. Astfel, 71,2% dintre consumatorii romani au optat la raft pentru vinul alb, in timp ce doar 28,8% pentru cel rosu. Comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, valorile sunt aproape neschimbate (diferenta de 0,1%), semn ca, cel putin in ultimii doi ani, preferintele au ramas aceleasi. Nici in privinta ambalajului diferentele nu sunt semnificative, sticla ramane preferata PET-ului, cu un procent de 61% fata de 38,4%. Potrivit datelor analizate de MEMRB Romania, in topul preferintelor, cu 43,8% (in crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent), se afla vinul ambalat in recipiente cu o capacitate de 0,7 – 0,75L, urmat de recipientele de 2L, preferate de 36,1% dintre consumatori. In acelasi timp, romanii prefera vinul demidulce celui sec (45,3% din volumul total al vanzarilor, fata de doar 8,7%), in timp ce 28,2% dintre vanzari au vizat vinul demisec si doar 5,6% pe cel dulce. Dupa soi, Muscatel a fost in topul optiunilor, cu 6,2% din volumul total al vanzarilor, fiind urmat de Riesling – 5,9%, Grasa de Cotnari – 3,4%, Muscat cu 3,2%, Muscat Ottonel si Pinot Noir fiecare cu cate 3,1%, precum si Feteasca Regala – 3%. La polul opus gasim soiurile Chardonnay cu 0,7% din volumul total al vanzarilor, Busuioaca – 0,5% si Aligote cu doar 0,1%. Din punct de vedere al valorii vanzarilor pentru perioada iunie 2008 – mai 2009, suprematia este detinuta de Riesling – 7,9%, Grasa de Cotnari – 6,5% si Pinot Noir – 5,2%.

SPRE VINURI MAI ALCOOLICE

Publicitate

Din datele MEMRB mai reiese faptul ca s-a inregistrat o usoara migrare catre vinurile cu o concentratie alcoolica mai mare. Daca in perioada iunie 2007 – mai 2008 24,2% dintre romani au cumparat vin cu o concentratie alcoolica cuprinsa intre 11,1% si 12%, in perioada similara a anilor 2008-2009 acest procent a crescut pana la 27,3%. Un plus a fost semnalat si pentru concentratia alcoolica cuprinsa intre 10,1% si 11% – de la 26,9% la 27,4%. Aceste cresteri s-au produs in detrimentul vinurilor mai slab alcoolice (pana la 9%), care au inregistrat o scadere in preferintele consumatorilor de la 26,7% la 23%. Vinurile cu o concentratie alcoolica cuprinsa intre 13,1% – 14% si 14,1% – 15%, au fost preferate de doar 0,3% si respectiv 0,7%. In privinta pietei de desfacere, cele mai multe vanzari au loc prin intermediul magazinelor mari sau mai mici de cartier (alimentare sau bacanii), ale chioscurilor si magazinelor generaliste, care, cumulat, detin mai mult de jumatate din piata (58,7%), in timp ce, prin retelele de supermarketuri si hypermarketuri, volumul de vanzari ajunge la 22,8% (usoara crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent). Volumul vanzarilor prin HoReCa (restaurante, baruri, cafenele etc) a fost, in perioada monitorizata, de 18,4%. Potrivit MEMRB, principalii producatori de vin din Romania (Murfatlar, Vincon Vrancea, Cotnari, Jidvei si Vinexport Focsani) au inregistrat o crestere a volumului de vanzari. In perioada iunie 2008 – mai 2009 aces- tia au detinut o cota cumulata de 51,6%, in crestere fata precedentul an, cand cifra se ridica la 49,8%. Ei au obtinut un plus de aproape 1% si in privinta valorii totale a vanzarilor, de la 63,4% la 64,1%.

PIATA VINULUI, ESTIMATA LA 500 DE MILIOANE DE EURO

Anul trecut, piata vinului din Romania s-a ridicat la valoarea de 500 de milioane de euro (in crestere fata de 2007), in timp ce in 2009 aceasta nu va cunoaste modificari semnificative, estimeaza Patronatul National al Viei si Vinului (PNVV). „Pentru 2009 estimam ca piata vinului sa inregistreze o valoare comparativa cu cea a ultimilor ani. Dupa aprecierile noastre, la nivelul anului 2008, piata s-a situat la valoarea de 500 milioane de euro, fata de 450 de milioane de euro in 2007. Pentru acest an este devreme deocamdata sa facem o apreciere exacta a valorii pietei”, ne-au declarat reprezentantii PNVV. Acestia mai spun ca romanii au ramas traditionalisti si prefera vinurile autohtone celor de import. De asemenea, din estimarile acestora, in Romania consumul de vin alb se situeaza in jurul valorii de 65%, consumul de vin rosu este de doar 30%, in timp ce restul este reprezentat de consumul de vin rozé. Potrivit estimarilor PNVV, se remarca in ultima perioada o cres- tere lenta (dar constanta) a preferintelor consumatorilor pentru vinul rosu (sec).

2008 – BALANTA COMERCIALA, TOT NEGATIVA

Balanta comerciala a Romaniei in privinta exportului si importului de vin a continuat sa fie una negativa si in 2008. Conform datelor care ne-au fost furnizate de catre Asociatia Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania (APEV), numai anul trecut tara noastra a exportat circa 138.000 hl, in valoare de 24,1 milioane de dolari, cu 2 milioane mai mult decat in 2007. Cu exceptia Germaniei (27% din valoarea totala a exporturilor de vin), care a ramas lider, topul primelor tari (ca valoare) in care vinul romanesc a fost exportat a suferit unele modificari in 2008. Daca in 2007 Federatia Rusa era pe locul doi, in 2008, locul secund a fost preluat de China (13%), urmata de Marea Britanie si Federatia Rusa cu cate 11%. Din punct de vedere al cantitatii de vin exportate, principalele destinatii au vizat Germania, Bulgaria, Federatia Rusa, Marea Britanie si Estonia. In privinta importurilor, numai anul trecut, potrivit APEV, tara noastra a importat circa 384.000 de hl de vin, cifra in usoara crestere fata de anul precedent, dar mult mai mica decat in 2006, cand Romania a inregistrat o „explozie” a importurilor de vin (de la 46.000 hl in 2005, la 583.000 hl). Ca valoare, in 2008, cifra importurilor s-a ridicat la circa 54 de milioane de dolari, mai mare cu 14 milioane decat s-a realizat in 2007. Principalele tari din care Romania importa vin sunt Italia (26%), Franta (25%), Spania (24%) si Republica Moldova (10%).

EFICIENTA IN CRESTERE PENTRU VITICULTURA

Din cifrele care ne-au fost puse la dispozitie de Patronatul National al Viei si Vinului (PNVV) reiese faptul ca in 2008, fata de 2000, productia totala de vin nu a cunoscut o scadere foarte mare, ceea ce inseamna ca vorbim de o eficientizare a productiei in domeniul viniviticol, dar si de eliminarea hibrizilor sau replantari, desi vorbim de o suprafata semnificativ mai mica a viilor aflate pe rod (186,9 mii ha fata de 247,5 mii ha). Astfel, in 2008, vorbim de o productie totala de vin de circa 5,3 milioane hl, in timp ce acum opt ani aceasta se ridica la 5,4 milioane hl. In ultimii ani (2000-2008), cel mai nefast an pentru piata vinului a fost 2005, cand vorbim de o reducere a productiei cu aproape jumatate, comparativ cu media anuala a acestei perioade. De asemenea, cel mai productiv an a fost 2004 cand s-a inregistrat o productie de circa 6,1 milioane de hl. DOC-UL IN SCADERE Productia totala de vin certificat DOC la nivel national a inregistrat o scadere anul trecut, de la 348.887 hl (in 2007) la 305.710 hl, releva datele centralizate de catre Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV). Acest lucru s-a inregistrat, de asemenea, pe fondul scaderii suprafetei totale de vita de vie autorizata DOC la nivel national pentru producerea de struguri. Scaderea de anul trecut a fost de la 21.252 de hectare la 17.997 ha. Potrivit ONDOV, principalele suprafete viticole autorizate DOC sunt Murfatlar (3.715 ha), Dealu Mare (2.216 ha), Tarnave (1.574 ha), Cotnari (1.387 ha), Husi (1.266), Oltina (1.001 ha). Cea mai mare productie de vin certificat DOC, in functie de soi, a fost cea de Riesling Italian (39.450 hl), Sauvignon blanc (30.227 hl), Feteasca Regala (25.578 hl), Grasa de Cotnari (23.603 hl), Francusa (23.072 hl) si Muscat Ottonel (22.795 hl).

INCEPUTUL LUI 2009, EXPORTURILE PESTE IMPORTURI

Pe primul trimestru al anului 2009, exporturile de vin au depasit importurile, pentru prima data in istoria comertului cu vin din Romania postbelica, potrivit datelor furnizate de Asociatia Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania (APEV). • 3.411 tone de vin exportat • 2.624 de tone de vin import • 3,4 milioane de euro, valoarea exporturilor • 3,3 milioane de euro, valoarea importurilor.